6.3.2022 Kari Turkki

11.03.2022

Miksi Jeesus kysyi kolme kertaa rakastatko minua?

Lue: Joh 21:25-17

1. Kysymys: Rakastatko enemmän kuin nämä? vrt. Matt 26: 30-35

- oletko parempi kuin muut. Jeesus herätteli Pietarin omaa tuntoa. Pietari oli jo katunut lankeemustaan itkiessään. Jeesus halusi syvempää yhteyttä, syventää uskoa. Hän halusi löytää Pietarin sydämestä totuuden kaikesta. Psalmi 51:8

2. Kysymys : Rakastatko minua?      - Jeesus näki Pietarin sydämeen ja vastaus ei tyydyttänyt häntä.

3. Kysymys: Olenko sinulle rakas?

- Pietarin vastaus: Sinä tiedät kaikki! Hänen sydämensä murtui ja avautui kokonaan Jeesukselle. Tämä riitti Jeesukselle. Pietarin sydämen totuudet tuli esille. Sinä Jeesus tiedät että jätin kaiken ja lähdin kalastamaan. Pietari luovutti kaiken Jeesukselle, sillä Jeesus halusi totuutta. Itsevarmasta Pietarista    oli tullut heikko itsessään, hän oli täydellisesti riippuvainen Jumalasta. Antoi itsensä kokonaan jolloin luopui omavoimaisuudestaan. Tämä kasvun paikka on tärkeä myös meille. Levätä Jumalan armossa, se kantaa. Tähän Jeesus meitä kouluttaa. Hän tuntee sydämemme ja minkälaisen koulutuksen tarvitsee kasvuun. Jumala on heikoissa väkevä niin että tarvitsemme joka hetki Jeesusta.

Luuk. 22:31-32 Jeesus näki edeltäpäin että Pietari joutuu vihollisen ansaan. Siksi Jeesus rukoili Pietarin puolesta. Jeesus rakasti häntä loppuun asti. Meidän tulee myös rukoilla toistemme puolesta, kaikkien pyhien puolesta niinkuin Paavali kehoittaa. Rukoilla seurakunnan puolesta, että Jeesus saa muodon meissä, että rakkaus yhdistää. Ei tule kadehtia toisia, ei estiä ihmisten mielenmukaista johtoa vaan Hengen. Olla yksi sydän ja yksi ruumis jossa Kristus on pää ja hallitsee. Jotta kasvaisimme tuntemaan Kristuksen ristiin naulittuna.

Joh 21:18  uskovana Pietari kulki niinkuin itse ajatteli. Vanhempana vyöttää toinen, eli Jeesus vyöttää itseensä, silloin on sama suunta hänen kanssaan. Sydämen ikkunat avoinna Jeesukselle, joka alueella hän saa hallita. Silloin Jeesus hallitsee myös seurakunnassa ja työ menee eteenpäin. Tähän meitä kasvatetaan: Jeesuksen hallintavalta, tehtävä Jumalan kanssa, jonka Hän on valinut ja meidän tulee hyväksyä tehtävä. Mauri Viksten on sanonut:" Vain siinä reviirillä mihin Jumala on asettanut voimme kantaa hedelmää Jumalalle." Joh 15 kertoo että puusta karsitaan huonot oksat, ilman Jeesusta emme voi tehdä mitään. 2Kor 5: 14-15 ohjaa oikeaan motiiviin asioiden tekemisessä. Saakoon ensirakkauden palo syttyä meissä. Gal 5 kehoittaa ettemme enää eläisi itsellemme.  Jos olemme tehneet virheitä 1Joh 1:9 lupaa että, kun me tunnustamme syntimme, Hän antaa anteeksi ja saamme jatkaa eteenpäin.